به گزارش همشهري، شايد اگر پدرها و مادرها بدانند ميزان درآمد فرزندانشان در آينده ارتباطي مستقيم با تعداد كتابهاي موجود در كتابخانه آنها دارد، از همين امروز براي بالا رفتن آمار كتابخواني بچهها نقشههاي اساسي بكشند. 3اقتصاددان دانشگاه پادوا در ايتاليا با مطالعه عادتهاي رفتاري 6هزار مرد ساكن 9كشور اروپايي به اين نتيجه رسيدند كه كودكاني با تعداد كتابهاي بيشتر بايد منتظر گشايشهاي اقتصادي بيشتر در زندگي خود نسبت به كودكاني با كتابهاي كمتر باشند.
جورجيو برونلو، گوليلمو وبر و كريستف ويس بازه زماني 1920تا 1956را براي مطالعه خود انتخاب كردند؛ دورهاي كه اصلاحات آموزشي باعث شده بود ميزان ترك تحصيل ميان كودكان به پايينترين حد برسد. آنها دنبال اين بودند كه بدانند هر كودك در 10سالگي در چه شرايطي زندگي ميكند؛ خانهاي با كمتر از 10كتاب، خانهاي با يك قفسه كتاب، خانهاي با يك كتابخانه 100جلدي يا خانههايي با 2كتابخانه يا بيشتر؟
در بازه زماني 36ساله پژوهش دانشمندان ايتاليايي، اين نتيجه بهدست آمد كه هر يك سال آموزش بيشتر به افزايش 9درصدي درآمد مردان انجاميده است اما آنها كه فقط يك قفسه كتاب در خانه داشتهاند، 5درصد بيشتر درآمد كسب كردهاند و اين افزايش براي مردان با تعداد كتابهاي بيشتر به 21درصد ميرسد؛ ضمن اينكه دسترسي بيشتر به كتاب به معني افزايش فرصتهاي شغلي با درآمد بيشتر در شهرهاي مورد مطالعه است.
نظريهاي كه براساس يافتههاي دانشمندان علم اقتصاد مطرح ميشود، اين است: «اهميت كتاب شايد از آن رو باشد كه ميتواند بچهها را به مطالعه بيشتر ترغيب كند و همين مطالعه بر عملكرد آنها در مدرسه تأثير مثبت ميگذارد. از سوي ديگر، يك خانه پر از كتاب هم نشانهاي است از اوضاع خوب اقتصادي و اجتماعي پدر و مادر.» با دانستن تعداد كتابهاي موجود در كتابخانه يك كودك، بهآساني ميتوان نتيجه آزمونهاي شناختي او را پيشبيني كرد.
نظر شما